Bataille

Hvad kan Georges Batailles tænkning bidrage med i det post-faktuelle samfund? Spørgsmålet stilles af performeren Eja Due (DK) og koncertpianisten Eriko Makimura (JP)

Eriko Makimura og Eja Due tager favntag med Georges Batailles filosofiske tematikker gennem en række performative koncerter. I dialog med eksperter i erotik, filosofi og Bataille dykker de ned i hans univers.

Klaveret, musikken, performeren og Georges Batailles pirrende og  æggende citater er omdrejningspunkter i en performance, hvor sansning og tanke hænger uløseligt sammen, hvor samspillet mellem Ejas sanselige indgang til George Batailles værker og Erikos voldsomme, performative fortolkninger af klassisk musik kan give publikum lyst til at gå på opdagelse i hans verden.

Forestillingen blev vist under CPH STAGE 2017 i Juhl-Sørensens koncertsal i Københavns Nordvestkvarter, og den efterfølgende debat med filosoffen Asger Sørensen viste en interesse i og øget forståelse af Batailles univers.

Koncept og performer: Eja Due
Koncept og pianist: Eriko Makimura
Dramaturgisk konsulent: Gritt Uldall- Jessen
Filosofisk konsulent: Asger Sørensen

Anmeldelse

 

“Hun ligger på gulvet og skriver. Hun er iført en smuk cremefarvet silkebluse og en sort plisseret nederdel. Hun er ung, smuk og tankefuld. Det er citater af den franske forfatter og filosof George Bataille, hun skriver ned på gulvet. Forinden har performeren, Eja Due spurgt sit publikum om, de har læst Bataille. Ingen svarer, så begynder Eja Due at fortælle om sit eget forhold til forfatterskabet. Hun har været optaget af Bataille i mange år og har læst flere af hans bøger mange gange. Hun akkompagneres af pianistinden Eriko Makimura.”

 

METTE GARFIELD, TEATER 1